Home » Istorie » Misterul din jurul a două nave de război, vechi de aproape 400 de ani, a fost elucidat

Misterul din jurul a două nave de război, vechi de aproape 400 de ani, a fost elucidat

Misterul din jurul a două nave de război, vechi de aproape 400 de ani, a fost elucidat
Credit foto: Jim Hansson/VRAK/SMTM
Publicat: 30.05.2021

Două epave ale navelor de război din secolul al XVII-lea, descoperite în strâmtorile din afara insulei Vaxholm (Suedia), au fost identificate ca fiind Apollo și Maria, corăbii construite în 1648.

În momentul descoperirii lor, în toamna anului 2019, arheologii au crezut că una dintre ele ar putea fi Äpplet, sora geamană a navei de război Vasa care s-a scufundat în mod rușinos în călătoria sa inaugurală din 1628. Epava Vasa a fost descoperită în 1961 și a devenit una dintre cele mai populare atracții turistice din Suedia.

Analizarea lemnului, măsurătorile detaliate și cercetările arhivistice au contrazis această ipoteză inițială și au arătat adevăratele identități ale celor două nave de război.

„Identificarea navelor a fost un adevărat mister de rezolvat și au existat multe piese care trebuiau puse la un loc”, a afirmat Jim Hansson, arheolog maritim și manager de proiect pentru scufundările efectuate în zona Vaxholm.

Acestea sunt nave mari cu dimensiuni impresionante. Am prelevat o serie de mostre de lemn cu scopul de a le data, iar rezultatele au arătat că stejarul folosit la construcția navelor a fost tăiat în ​​timpul iernii 1646 – 47. Asta înseamnă că navele ar fi trebuit construite un an sau doi mai târziu”, a mai spus el, citat de History Blog.

Navele de război, construite în Germania și Suedia

Potrivit lui Hansson, arheologii marini au sperat că lemnele uriașe descoperite pe fundul mării să aparțină unor nave surori ale lui Vasa, despre care știau că au fost scufundate în afara Vaxholm.

„Dar datele nu s-au potrivit. Navele surori ale lui Vasa, Äpplet, Kronan și Scepter, au fost construite la scurt timp după ce Vasa s-a scufundat în 1628. Ne-am întrebat dacă eșantioanele pe care le-am prelevat ar fi putut proveni din părți ale navelor care au fost reparate, în anii 1640”, a precizat el.

Arheologii maritimi au continuat scufundările pentru a preleva noi mostre pentru analize care au arătat clar că ambele nave trebuie să fi fost construite din stejar tăiat în timpul iernii 1646-47. Stejarul de pe o navă a venit din nordul Germaniei, iar celălalt din estul Suediei.

Nava de război Apollo a fost construită în Wismar (Germania), iar Maria pe șantierul naval Skeppsholmen din Stockholm.

Au fost folosite în cel de-al doilea război al nordului și au fost trimise în zona Polonia-Lituani, ca parte a „Potopului suedez” (invaziei) din Polonia. Ambele nave au participat la bătălia de la Møn din 1657 și la bătălia Øresund din 1658. Au fost deliberat scufundate la Vaxholm, în 1677, pentru a acționa ca bariere defensive împotriva oricărei nave inamice care încerca să atace Stockholmul prin strâmtoarele înguste.

Mai mare nu înseamnă mai bun

Navele erau mai mici decât giganții din clasa Vasa, adorați de regele Gustav al II-lea Adolf. Filosofia sa „mai mare este mai bun” a fost abandonată după moartea sa, în 1632, iar navele de război suedeze au fost construite la dimensiuni mai mici, dar suficient de robuste pentru a susține artileria mai grea.

„Este interesant să aflăm despre aceste nave. Tipul de nave pe care le reprezintă Apollo și Maria nu au fost niciodată documentate arheologic și au atât de multe informații de transmis”, a conchis Jim Hansson.

Arheologii marini vor continua să exploreze zona Vaxholm, plină de epave. Ei speră că o vor găsi pe sora geamănă a lui Vasa, printre multe altele, inclusiv nave daneze capturate.

Vă recomandăm să citiți și:

Un tezaur din Epoca Bronzului, vechi de peste 2.500 de ani, descoperit accidental într-o pădure din Suedia

O navă scufundată acum aproape 400 de ani, descoperită în Danemarca

7 locuri spectaculoase de cazare din Suedia, ”Regatul de gheaţă” al Europei

Cea mai lungă corabie vikingă din lume, instalată într-un muzeu din Copenhaga

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
1 din 10 copii, victimă a violenței în primele două luni ale anului școlar
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Unde au dispărut grădinițele de stat din România?
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Un studiu arată că oamenii poate absorbi vitamine direct din aer
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Mulți oameni suferă fără să știe de „ura față de mișcare”
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Iată cum o simplă cană cu ceai poate deveni un detector de particule!
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
Pentru prima dată în istorie, astronomii au fotografiat îndeaproape o stea din afara galaxiei Calea Lactee
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
(P) Când au început să se ofere cadourile pentru Crăciun?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
De ce ne curge nasul de la mâncarea picantă?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Sunt alimentele fermentate bune pentru intestine sau doar delicioase?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Test de cultură generală. Cum sunt stabilite cursurile valutare?
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Boomurile sonice ale rachetei Starship sunt atât de puternice încât ar putea deteriora structurile de la sol
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Unul dintre marii producători de cărbune din lume renunță la extracție
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Vești proaste pentru 4.000 de angajați Ford! Gigantul auto pregătește concedieri în Europa
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Măsuri de securitate sporite la Machu Picchu după ce o femeie a împrăștiat cenușă umană în aer
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală
Povestea desprinsă din cărţi a îndrăgitului Petre Ispirescu. Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare ...
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
În ciuda amenințărilor globale, Marea Britanie renunță la nave de război, elicoptere și drone
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
Un raport al Congresului SUA avertizează: China este acum o „ameninţare semnificativă”
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent
„Ciclon bombă” în nord-vestul Statelor Unite! Sute de mii de oameni au rămas fără curent